Związek Nauczycielstwa Polskiego

W Uniwersytecie Mikołaja Kopernika
w Toruniu

Opinia Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego odnośnie projektu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (projekt z dnia 16 września 2017 roku)

KONSTYTUCJA  DLA  NAUKI ,

 czyli

nowa Ustawa PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM I NAUCE

 

      Od początku dyskusji nad reformą szkolnictwa wyższego i nauki, Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego bierze aktywny udział w konsultacjach dotyczących projektu ustawy, szczególnie w obszarze:
              –  spraw pracowniczych,
              –  ścieżek kariery naukowej ,
              –  uprawnień związków zawodowych.
Członkowie Rady SzWiN ZNP uczestniczyli także w – stanowiącym  podsumowanie wielomiesięcznej dyskusji środowiska akademickiego na temat planowanych reform –  Narodowym Kongresie Nauki, który odbył się w Krakowie w dniach 19 – 20 września 2017r. Głównym punktem Kongresu była prezentacja założeń Ustawy 2.0, nowej „konstytucji” dla nauki i szkolnictwa wyższego. Przedstawiony  przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosława Gowina projekt ustawy zakłada połączenie w jednym akcie prawnym czterech (dotąd odrębnych) ustaw regulujących funkcjonowanie szkół wyższych i nauki w Polsce:
– Prawo o szkolnictwie wyższym,
– ustawa o stopniach i tytule naukowym, 
– ustawa o zasadach finansowania nauki,
– ustawa o kredytach i pożyczkach studenckich.   
Uczestnicy Kongresu wzięli udział w wielu seminariach, panelach dotyczących przedstawionego projektu. Poruszano m.in. takie zagadnienia  jak:

  • ustrój szkolnictwa wyższego i nauki
  • ścieżka kariery naukowej
  • finansowanie szkolnictwa wyższego i nauki
  • sytuacja pracowników uczelni w świetle nowych rozwiązań ustawowych
  • rola studentów i doktorantów
  • reforma szkolnictwa a zrównoważony rozwój Polski

 Rada SzWiN  ZNP zasadniczo wyraża swoje poparcie dla głównych założeń ustawy, za pozytywne rozwiązanie uważając m. in. dowartościowanie procesu kształcenia poprzez zaproponowanie, obok kariery naukowej, dydaktycznej ścieżki awansu zawodowego nauczycieli akademickich. Jednak, podobnie jak inni uczestnicy trwającej w czasie Kongresu dyskusji, ma  wątpliwości i zastrzeżenia wobec niektórych punktów ustawy, np.
 Art. 134.2.
Roczny wymiar zajęć dydaktycznych wynosi:
1) do 540 godzin dydaktycznych dla pracownika dydaktycznego zatrudnionego na stanowisku asystenta lub stanowisku równorzędnym określonym w statucie uczelni,
Uwagi:

Określony roczny wymiar zajęć dydaktycznych dla pracownika zatrudnionego na stanowisku asystenta lub równorzędnym na poziomie 540 godzin dydaktycznych jest stanowczo zbyt duży. Pracownicy ci poza prowadzeniem zajęć dydaktycznych powinni także rozwijać się naukowo, a tak wysoki wymiar zajęć dydaktycznych może to znacznie utrudnić. Dlatego postulujemy obniżenie tego wymiaru do 360 godzin.

Art. 138.1.

Nauczycielowi akademickiemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy, po co najmniej 15 latach zatrudnienia w uczelni, przysługuje prawo do płatnego urlopu dla poratowania zdrowia

Uwagi:
Rada wnioskuje o skrócenie tego okresu do 7-10 lat.

 

                                                      Pełny tekst opinii Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP odnośnie przedstawionego na Kongresie projektu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym znajduje się na stronie: www.rszwin.znp.edu.pl
                                                   

                                                    Więcej informacji na temat projektu Ustawy, Kongresu, dyskusji i stanowiska środowiska w sprawie reformy szkolnictwa:    https://nkn.gov.pl/kongres/