Informujemy, że 1 kwietnia 2019r. przekazana została JM Rektorowi UMK opinia związków zawodowych w sprawie oceny projektu statutu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Ocena ta wraz z uzasadnieniem została uzgodniona z wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w UMK. Uznaliśmy mianowicie, że przedłożonego nam projektu w zaproponowanym kształcie nie możemy zaopiniować pozytywnie.
ZNP w swoich propozycjach zmian uwzględnił przede wszystkim zgłaszane przez pracowników naszej Uczelni uwagi i sugestie, zgodnie z decyzją Zarządu Uczelnianego ZNP przy UMK z dnia 11 marca 2019 roku w sprawie oceny projektu statutu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Przede wszystkim zwróciliśmy uwagę na naruszenie uprawnień związków zawodowych do udziału przedstawicieli związków zawodowych działających w Uniwersytecie z głosem doradczym w posiedzeniach każdego organu kolegialnego Uniwersytetu.
Zaproponowaliśmy zatem, by w projekcie statutu w § 33 ust. 2 dodać następujące punkty:
5) przedstawiciele wszystkich związków zawodowych z każdej organizacji związkowej działającej w UMK i CM,
6) inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.
Wskazaliśmy także na konieczność wprowadzenia takich zmian, jak:
” I. Proponujemy następujące brzmienie § 35, ustęp 1:
1. W celu wypełniania zadań dydaktycznych mogą być utworzone uniwersyteckie albo wydziałowe jednostki dydaktyczne.
W szczególności w Uniwersytecie jako Uniwersyteckie jednostki dydaktyczne działają:
1) Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych;
2) Uniwersyteckie Centrum Sportowe.
Uzasadnienie:
Aktualnie obowiązujący statut jasno precyzuje miejsce jednostek dydaktycznych w strukturze Uniwersytetu (par.28), ich cele, zadania kierownika czy sposób powoływania zastępców. W projekcie Statutu natomiast czytamy jedynie, że w celu (par.35) wypełniania zadań dydaktycznych mogą być utworzone uniwersyteckie albo wydziałowe jednostki dydaktyczne. Projekt nie precyzuje jednak, które z aktualnie istniejących jednostek dydaktycznych staną się Uniwersyteckimi jednostkami dydaktycznymi, podczas gdy dokładnie wskazuje które np. jednostki pomocnicze będą działały w Uniwersytecie.
II. Zatem proponujemy także następujące brzmienie § 182:
Z dniem wejścia w życie statutu:
1) Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii staje się uniwersyteckim centrum naukowym, o którym mowa w § 34,
2) Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych staje się Uniwersytecką jednostką dydaktyczną,
3) Uniwersyteckie Centrum Sportowe staje się Uniwersytecką jednostką dydaktyczną.
Uzasadnienie:
W przepisach przejściowych i końcowych projektu statutu wyraźnie wskazuje się miejsce aktualnie funkcjonującej jednostki ( § 182 Z dniem wejścia w życie statutu Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii staje się uniwersyteckim centrum naukowym, o którym mowa w § 34) w nowej strukturze uniwersytetu z dniem wejścia w życie statutu. Natomiast nie jest podane miejsce wspomnianych wyżej jednostek dydaktycznych w nowej strukturze organizacyjnej UMK.
III. Proponujemy w § 61, ustęp 1 dodać pkt 10:
1. Funkcjami kierowniczymi w Uniwersytecie są:
1) prorektor,
2) dziekan,
3) prodziekan,
4) przewodniczący rady dyscypliny naukowej,
5) dyrektor instytutu,
6) przewodniczący rady kolegium,
7) dyrektor szkoły doktorskiej,
8) kanclerz,
9) kwestor,
10) dyrektor Uniwersyteckiej jednostki dydaktycznej.
Uzasadnienie:
W § 35 podaje się, że Uniwersytecką jednostką dydaktyczną kieruje jej dyrektor. Natomiast w § 61, w którym wymienia się funkcje kierownicze w Uniwersytecie, nie uwzględniono tej funkcji.
IV. Proponujemy, żeby paragraf 5, ustęp 1, punkt 12 miał brzmienie następujące:
12) stwarzanie warunków do rozwoju i doskonalenia umiejętności w zakresie znajomości języków obcych studentów i pracowników.
Uzasadnienie:
W projekcie statutu widnieje zapis dotyczący dbałości o rozwój kultury fizycznej studentów. Zapis jest ważny i potrzebny. Ale powszechnie też wiadomo, jak ważną jest umiejętność posługiwania się językami obcymi. Ponadto w Polskich Ramach Kwalifikacji znajdują się konkretne wymagania odnośnie umiejętności językowych. Podsumowując, taki zapis pozwoli na podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do podnoszenia kompetencji językowych społeczności akademickiej.
W związku z tym proponujemy, by w paragrafie 5, ustęp 1, treść punktu 12 zawrzeć w punkcie 13.”