Toruń, dnia 1 lipca 2020 r.
Wszystkie organizacje związkowe
działające w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
JM Rektor
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Prof. dr hab. Andrzej Tretyn
W nawiązaniu do spotkania w dniu 22 czerwca br. w sprawie sytuacji finansowej Uczelni, przedstawiamy postulaty wszystkich organizacji związkowych działających w UMK w sprawie poprawy struktury płac we wszystkich grupach pracowników naszej Uczelni, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
I. Poprawa struktury płac
-
Wynagrodzenie zasadnicze brutto pracownika za pełen miesięczny wymiar czasu pracy nie może być niższe od wynagrodzenia minimalnego, którego wysokość określają odrębne przepisy.
-
Zahamowanie rosnącej dysproporcji płacowej między wynagrodzeniami nauczycieli akademickich a osobami nie będącymi nauczycielami akademickimi.
-
Coroczna rewaloryzacja wynagrodzeń o stopę inflacji lub o kwotę, o jaką wzrasta najniższa krajowa płaca minimalna (płaca minimalna w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła o 850 złotych brutto).
-
Podwyższenie wynagrodzeń osób pracujących na portierni z uwagi na odpowiedzialność powierzanych im czynności, w tym także zadań wiążących się ze sprawami materialnymi.
-
Wprowadzenie awansu płacowego uzależnionego od stażu pracy, nabywanych doświadczeń oraz osiągnięć.
Obecna polityka płacowa spłaszczyła całkowicie strukturę wynagrodzeń. Zdegradowała najbardziej doświadczonych i wykształconych pracowników z wieloletnim stażem pracy, równając ich wynagrodzenia z wynagrodzeniami osób dopiero rozpoczynających swoją karierę zawodową (nowo zatrudniony pracownik otrzymuje pensję 2600 złotych brutto, a pensja pracownika z 10 letnim stażem nie ulega zmianie i wynosi 2800 złotych brutto). Likwidacja części stanowisk w znacznym stopniu ograniczyła również możliwość awansu pionowego. Pracownik znajdujący się w połowie swojej ścieżki zawodowej i u szczytu możliwości intelektualnych, stając się specjalistą w danej dziedzinie (specjalista, starszy specjalista, kustosz) osiąga najwyższy szczebel w karierze a jego pensja zostaje zamrożona. Wynagrodzenie osób z wyższy wykształceniem, wykonujących merytoryczną pracę obecnie jest niewiele wyższe od wynagrodzenia osoby wykonującej proste czynności fizyczne.
-
Zniwelowanie różnic w pensjach pracowników z podobnym stażem pracy, podobnymi obowiązkami i na analogicznych stanowiskach w poszczególnych jednostkach UMK.
-
Podniesienie wynagrodzenia doświadczonym pracownikom, z długoletnim stażem, aby nie zarabiali oni mniej niż nowo zatrudnieni, niedoświadczeni pracownicy, których szkolą. Wzrost oczekiwań wobec pracowników administracji, spowodowany przejściem w status uczelni badawczej jest nieproporcjonalny do wzrostu zarobków.
-
Wprowadzenie jasnej i przejrzystej drogi awansu, który każdorazowo (bez względu na jego rodzaj) wiązałby się z podwyżką wynagrodzenia oraz był ustalany odgórnie i wprowadzany automatycznie, co zapobiegałoby możliwości bezpodstawnego blokowania awansu przez bezpośrednich przełożonych.
II. Podwyżka przedemerytalna.
Z uwagi na niskie zarobki pracowników obsługi, inżynieryjno-technicznych i administracji wnioskujemy o wprowadzenie „dodatku specjalnego” przyznawanego na okres dwóch lat przed datowanym odejściem na emeryturę.
III. Jednorazowy dodatek zadaniowy dla osób pracujących zdalnie w okresie pandemii COVID.
Koszty poniesione przez pracowników mają dwojaki wymiar. Z jednej strony są to kwestie finansowe tj.: konieczność zakupu nowych ruterów czy zwiększenia przepustowości internet lub rozszerzenia abonamentu telefonicznego w celu przeprowadzania zajęć zdalnych lub wykonywania pracy biurowej.
Pracownicy administracji, w tym również pracownicy biblioteki uniwersyteckiej, z uwagi na obowiązujące zaostrzenia, pracowali zdalnie z domów. Nie mieli możliwości korzystania z biur lub innych pomieszczeń służbowych, co bez wątpienia przyczyniło się min. do wzrostu prywatnych rachunków za prąd lub konieczności rozszerzenia pakietu internetowego i pokrycia kosztów z pieniędzy prywatnych.
Pomimo, że część nauczycieli, szczególnie w późniejszej fazie pandemii mogła korzystać (w zaostrzonym reżimie sanitarnym) ze swoich gabinetów i laboratoriów, to w wielu przypadkach wkład pracy w prowadzenie zajęć zdalnych, wymagał dużo większego zaangażowania, wysiłku, jak również pochłaniał dużo więcej czasu niż przygotowywanie zajęć w tradycyjnej formie. Są to koszty bardzo trudne do oszacowania.
Podobnie trudne jest oszacowanie ryzyka podejmowanego przez pracowników obsługi, którzy w trakcie trwającej pandemii koronawirusa pracowali w trybie stacjonarnym (nie mieli możliwości pracy zdalnej, ale przychodziły do pracy zgodnie z wcześniej ustalonym grafikiem, regularnie, bez możliwości ustalanie wymiennych dyżurów) – i z pełnym zaangażowaniem i poświęceniem. Osoby te, zatrudnione w obsłudze Uniwersytetu – na stanowiskach portier, recepcjonista i strażnik – narażały się na ryzyko zarażenia koronawirusem w dużo większym stopniu niż pozostali pracownicy UMK (mając stały kontakt ze studentami w akademikach czy obsługując osoby wchodzące do innych budynków uniwersyteckich).
Z wyrazami szacunku
Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika |
Związek Zawodowy Pracowników Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera |
Związek Nauczycielstwa Polskiego przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika |
|
Międzyzakładowy Oddział Terenowy Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy przy CM UMK i Szpitalu Uniwersyteckim w Bydgoszczy |
Komisja Zakładowa Ogólnopolskiego Związku Zawodowego „Inicjatywa Pracownicza” przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika |